
TREN FOR Å KONKURRERE 16-19 ÅR
Gjennom dette stadiet legger man grunnlaget før overgangen til den kompetitive toppidretten i seniorhockeyen. Stadiet omtales som «the golden age of player development». Spillerutvikling i denne alderen betyr å individualisere ut ifra spillerens behov og posisjon, samtidig som basisferdighetene på is videreutvikles.
Treningsmengden vil øke markant, noe som stiller ytterligere krav til spillerens kosthold og restitusjon. Fysisk kapasitet er viktig og ishockeyspesifikk fysisk trening er avgjørende. Gjennom stadiet vil ishockeyen for de fleste bli en helårsidrett og andre idretter vil først og fremst være en måte å sikre en allsidig og variert treningshverdag.
Spillerens prestasjon blir viktigere, og det vil vies mer tid til å analysere denne. Derfor blir det viktig å lære spillerne å forberede, gjennomføre og evaluere trening og kamp. Mental trening kan være hensiktsmessig og gi spillerne et ytterligere løft.
Målsetninger for aldersgruppen
- Treffe venner
- Glede og vennskap
- Utvikle evnen til å konkurrere hver dag
- Lære seg hva som kreves for å nå elite
- Trene ekstra
Verdt å tenke på!
- Kommunikasjon 1:1 blir en stadig viktigere del av hverdagen.
- Kritisk fase mtp. frafall (gjennomføre lagaktiviteter og skape samhold)
SPORTSLIG
Treningshverdag
Treninger planlegges og gjennomføres med et tydelig formål etter sesongplan.
Å tenke på i treningsplanlegging
- Konkurranse blir viktigere
- Video blir en del av treningshverdagen
- Mange reps i tema er fortsatt viktig
- «Den gode økta»
- Mange nye arenaer i hverdagen til utøverne. Skole og utdanning spiller en sentral rolle.
Istrening
- Panthers-veien i fokus
- Videreutvikle basic spillmomenter
- Spillesystem og rollebevissthet blir en del av istreningene
- Eie puck (duellspill) og konkurranse
Barmark
- Systematisk trening (trening med tydelig formål)
- Styrketrening med motstand og teknikk innen vekttrening
- Bevegelighet og mobilitet i organiserte former
- Testbatteri Norges Ishockeyforbund
Annet
- Bevisstgjøring av ambisjoner (målsetninger, arbeidskrav ishockey)
- Trening/kosthold/hvile
- Mental robusthet
Kamper
I denne alderen ønsker vi tydeligere læringsutbytte av kampene, gjennom læringsmål/kampplan.
- Ha alltid en kampplan, fullføre den gjennom kampen
- Bruk tydelige læringsmål i kamper (1-2 stk), f.eks. «I dag skal vi alltid ha press på puckfører»
- Lære seg faste posisjoner (back, center, forwards)
- Prestasjonsfokus (innsats/fullføre) hver periode, gjennom hele kampen, alltid.
- Alltid 5 min prat om kampen og spillernes opplevelser i garderoben før neste trening.
ORGANISERING
Laget i hverdagen
Vi beveger oss i en retning der skillet mellom de som vil satse og de som er med for gøy blir tydeligere. Kommunikasjon med spillere blir en stadig viktigere del av hverdagen.
Trenere og ledere
- Trenerrollen ivaretas av klubbtrenere og følges opp av utviklingsansvarlig
- Minstekrav (hovedtrener) er NIHF Trener II kurs
- Alle personer som virker som trenere/instruktører skal gjennomføre trenerattesten og framvise politiattest.
- Minimum to trenere på lagenheten
Istreninger
- Samling med spillere i garderobe 10 min før vi går på isen.
- (Etter kamp) 5 min prat om kamp i garderobe før neste trening
Kommunikasjon
- Feedback 1:1 kommunikasjon blir viktigere.
- Spillersamtaler skal gjennomføres minimum en gang hvert semester
- Prestasjonslag, god kommunikasjon med trenere over og under er avgjørende.
Annet
- Sosialt: Kritisk fase mtp. frafall (gjennomføre lagaktiviteter og skape samhold)
Kampaktivitet
- 5v5: 3 x 20 min
Målvakter
- Egne målvaktstreninger
- Keepertrener jevnlig på lagtreninger