
LÆR Å TRENE 10-12 ÅR
Å «lære å trene» legger enkelte premisser for aktiviteten i alderssegmentet. Idretten handler fortsatt om mestring, utvikling og det å ha det gøy, samtidig ønsker vi at barna lærer seg hva det vil si å trene. I dette legger vi at barna skal få en innføring i hva en trening faktisk er; man gjør sitt beste, søker utvikling, viser topp innsats og støtter de rundt seg til å oppleve mestring.
Stadiet ligger midt i den såkalte «motoriske gullalderen» som starter i 8-års alder og varer frem til vekstspurten. Den kjennetegnes blant annet av spesielt gode forutsetninger for å utvikle motorikk, koordinasjon og tekniske ferdigheter. Stadiet gir også gunstige muligheter for innlæring av teknikker rettet mot styrketrening. Motoriske og tekniske ferdigheter som læres eller ikke læres, vil være av stor betydning for nivået man kan oppnå på et senere stadium.
Stadiet vil i økende grad se sammenhengen mellom trening og kamp. Fokus på sosiale ferdigheter i form av «team-building» og sosiale aktiviteter vil være hensiktsmessig.
Målsetninger for aldersgruppen
- Lære seg å fungere i et lag
- Lære seg å trene
- Skape gode vaner rundt treninger
- Hovedmål om å gjøre barna vant til å trene og innarbeide gode vaner rundt treninger.
Verdt å tenke på!
- Tilrettelegg for mange repetisjoner, lite venting og effektive økter
- Barna er i en fase der de er ekstremt mottakelige for læring og de vil respondere spesielt positivt på motorikk-, koordinasjon-, balanse- og bevegelighetstrening.
SPORTSLIG
Vi skal fortsatt ha høyt fokus på det å ha det gøy, samtidig vil vi gjøre barna mer nysgjerrig på egen utvikling og hva trening faktisk innebærer.
Treningshverdag
Treninger er godt forberedt og gjennomføres med høy aktivitet og lite stilleståing.
Å tenke på i treningsplanlegging
- «Motorisk gullalder» gir gode forutsetninger for å trene koordinasjon, finmotorikk, balanse og teknikk.
- Fokus på høy aktivitet (lite kø) og mange repetisjoner. 1:1 aktivitet:hvile
- «Den gode økta»
Istrening
- Panthers-veien i fokus
- Forsøk å tilrettelegge øvelser så man slipper å flytte mye på utstyr og pucker, for å opprettholde effektiviteten og aktiviteten
- Trening preges av smålagsspill og teknikk, samtidig vektlegges mer helhetlig motorikk og koordinasjon enn tidligere. Det vil si at puckkontroll, pasninger og skudd inngår oftere i treninger enn tidligere.
- Skape smålagsspill som får barna til å tenke når de er ute på isen
Barmark
- Skape gode vaner; ishockey er mer enn bare istreninger
- Treningen utenfor isen har mer formål enn tidligere, men er fortsatt blandet med lek
- Hurtighet, bevegelighet og mobilitet gjennom lek og spill
- Oppmuntre egenaktivitet med kølle og puck/ball. Landhockey, skuddrampe, teknikkøvelser, osv.
Kamper
- I denne alderen ønsker vi tydeligere læringsutbytte av kampene, gjennom læringsmål/kampplan.
- Alle spiller likt
- Alle spiller i alle posisjoner
- Få alle delaktig i spillet (tips til posisjoner der pucken ofte er)
- Oppmuntre lagspill og pasninger
- U13 alle posisjoner (5v5), men vi begynner å prate om de ulike rollene. Hva er en back/center/forward
ORGANISERING
Laget i hverdagen
Trenere og ledere
- Trenerrollen ivaretas av foreldre og følges opp av utviklingsansvarlig
- Alle personer som virker som trenere/instruktører skal gjennomføre trenerattesten og framvise politiattest.
- Minimum to trenere på lagenheten
Kampaktivitet
- Spill i 3v3 format (U13: 5v5)
- Minimum 7 spillere, maks 10 pr lag
- Vi melder på mange nok lag slik at alle får spille mye (i grensetilfeller kan vi inkludere spillere gjennom hospitering)
- Alle spiller likt (jfr. Barneidrettsbestemmelsene)
Målvakter
- Rullering på målvakter
- Kan begynne med faste kandidater U12/U13.
- Egne målvaktstreninger tilgjengelig
Hospitering
- Hospitering kan benyttes ved behov og skal være i tråd med
- Barneidrettsbestemmelsene.
- Alle får likt tilbud for hospitering
- Rulleringsskjema skal føres for trening og kamp